In opdracht van InnovatieNetwerk gingen Luuk Rövekamp van Marketeers met een Missie en Inno Kock van natuurvoedingswinkel Buys & Ko in Wageningen aan de slag met de vraag om een opzet voor de supermarkt van de toekomst te maken. De heren bedachten een speciaal model en een organisatiestructuur op basis van de randvoorwaarden die InnovatieNetwerk aan de winkelformule stelde. Deze waren: Het assortiment bestaat uit producenten waar de klant om vraagt; Er liggen hoofdzakelijk producten uit de regio in de schappen. Zo dring je de ‘food miles’ terug; Consumenten worden uitvoerig geïnformeerd over hun dagelijkse voeding; De balans tussen primaire producenten, verwerkers en de supermarkt moet evenwichtiger. Het plan dat Rövekamp en Kock hebben gepresenteerd, is revolutionair voor de supermarktwereld. Ombouwen tot een food community Inno Kock en Luuk Rövekamp willen begin 2012 de eerste Lazuurmarkt in Wageningen openen. Met hun eigen invulling aan het concept gaan ze nog een stapje verder. Hun ambitie is het opzetten van een voedselgemeenschap: ‘Lazuur Food Community’ (www. lazuur.net). De Stichting Lazuur Food Community is inmiddels opgericht. “We zijn de huidige winkel Buys & Ko langzamerhand aan het ombouwen tot een Lazuurmarkt, onder meer door het assortiment aan te passen”, vertelt Inno Kock, “We doen dit met elkaar. Dat is de essentie van de ‘food community’.” De consument én producent bepalen samen het assortiment In Lazuur komt de vraag naar producten vanuit de consument. Het is daarbij van belang de vraag van de consument helder te krijgen. Wat wil de klant? Het systeem werkt bottom-up in plaats van top-down. De Lazuurmarkt is een servicepunt, waarbij consument en producent met elkaar verbonden worden via Lazuur. Een andere manier van met elkaar omgaan. 44 45 Een commanditaire vennootschap (cv) is een bijzondere vorm van een vennootschap onder firma (vof). In een cv zitten beherende en stille vennoten. In het voorbeeld van Lazuur zijn de consumenten de stille vennoten en daarmee zijn ze beperkt aansprakelijk. Iedere Lazuurmarkt wordt beheerd en gestuurd door de ‘marktmeesters’ of eigenaren. Dit zijn de beherende vennoten en zij zijn financieel aansprakelijk. Lazuur heeft een consumenten- en een producentencoöperatie. Zij zijn mede-eigenaar van de winkel. Iedere Lazuur vestiging is een commanditaire vennootschap. De consumenten assisteren de eigenaar van de Lazuurmarkt bij het uitstippelen van het beleid, zij investeren in Lazuur en ze delen mee in de winst. Zij zijn alleen aansprakelijk voor hun inleg. Daarnaast krijgen leden 5% korting op hun aankopen en ze hebben toegang tot interessante bijeenkomsten, zoals een kookworkshop, wijnproeverij of een lezing. Het belangrijkste van deze nieuwe winkelformule is dat de consument mede het assortiment van Lazuur bepaalt Invloed van de producent De kracht van deze structuur is dat niet alleen de goederenstroom naar de consument gaat, maar ook de geldstroom naar de producent. Producenten die lid worden van de producentencoöperatie, worden daarmee preferred supplier. De producent wordt bij levering van zijn goederen aan de markt direct uitbetaald. Hij hoeft niet een aantal maanden te wachten op zijn geld. En de eigenaar van de Lazuurmarkt bemiddelt tussen de producent en consument. Dat betekent dat goed communiceren heel belangrijk is. De ‘marktmeester’ verzorgt immers de informatiestroom beide kanten op. Hij brengt vraag en aanbod bij elkaar, waardoor er een nieuwe manier van handel drijven ontstaat. De marktmeester zorgt er ook voor dat een bezoek aan Lazuur iedere dag weer een belevenis is. Pagina 23

Pagina 25

Interactieve online catalogus, deze tijdschrift of onderzoeksrapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van digi relatiemagazines.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication