Maar er is nog een rem op vernieuwingen, en die heeft te maken met de complexe houding die de overheid heeft ten opzichte van zelfsturing. Overheden benadrukken weliswaar steeds meer dat burgers eigen verantwoordelijkheid hebben en bepleiten daarom een grotere mate van zelfsturing, maar het valt overheden lastig zich er ook naar te gedragen. Stel bijvoorbeeld eens dat dit alles goed is geregeld en er sprake is van krachtige organisaties die zeer wel in staat zijn verantwoordelijkheden van de overheid over te nemen. Is dan succes verzekerd? Helaas niet. Aan de private kant is er dan alles op ingericht om zelf aan de slag te gaan, maar dat is nog geen garantie dat ook de overheid meewerkt. Die dringt weliswaar aan op eigen verantwoordelijkheid van burgers, maar zodra dat concreet wordt, verschijnen er toch vaak beren en beertjes op de weg. Het loslaten van verantwoordelijkheden en daaraan verbonden bevoegdheden blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Overheden hebben dan wel eens de neiging om heel precies voorwaarden te gaan benoemen waar men aan moet voldoen. Of er moeten ingewikkelde procedures worden doorlopen. Of er moeten voortdurend voortgangsrapportages worden ingeleverd. Met andere woorden: steeds is het gevaar aanwezig dat het belang van zelfsturing weliswaar met de mond wordt beleden, maar als het erop aan komt, probeert de overheid toch op allerlei manieren grip erop te houden. Overheden blijven dan in de regelcontext zitten. Die houding valt overigens heel goed te begrijpen. Decennialang was de praktijk dat verantwoordelijkheden met groot gemak op het bord van de overheid terechtkwamen, die dan vervolgens beleid ging maken. Het vraagt in mentaal opzicht een enorme omslag om hetgeen met zoveel gevoel voor detail tot stand is gekomen, ineens als overbodig en zelfs ongewenst terzijde 61 Van ervaringen naar inzichten Pagina 62

Pagina 64

Voor tijdschriften, online tijdschriften en edities zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw reclamefolders.

507 Lees publicatie 186Home


You need flash player to view this online publication