34 In het voorzieningenaanbod op de LZK-scholen is voedingszorg een essentieel onderdeel. Idealiter gezien is de meerwaarde van voedingszorg op de LZK-scholen drieledig: • Er wordt toegezien dat kinderen tijdens schooltijd optimale voeding krijgen, de juiste dieetvoeding volgen en hierbij worden begeleid. • Gezamenlijk eten kan een sterk pedagogisch effect hebben: zien eten doet eten. Mits daartoe geprikkeld, gaan kinderen weer proeven, nieuwe dingen eten en meer leren over gezonde voeding, tafelmanieren en hygiëne. Kinderen leren dan ook betere keuzes maken voor een gebalanceerde voeding. Hun zelfredzaamheid wordt verhoogd. • Ouders van kinderen met een chronische aandoening worden ontlast. Ze kunnen meer ontspannen omgaan met de maaltijd thuis, waardoor de sfeer aan tafel verbetert en de druk op de 24-uursmantelzorg afneemt. Helaas is het voor de LZK-scholen in de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om deze voedingszorg overeind te houden, eenvoudigweg door de bezuinigingen in het Speciaal Onderwijs en gemeenten. In Nederland zijn in totaal 13 scholen voor langdurig zieke kinderen (N=1200). Plaatsing in een gespecialiseerde omgeving kan het kind met een chronische aandoening dan helpen; het kind vormt geen uitzondering meer en er is meer tijd voor een individuele benadering. Een onafhankelijke commissie beslist aan de hand van landelijke vastgestelde criteria wie wordt toegelaten. Naast het dagelijkse onderwijs bieden LZK-scholen ambulante begeleiding. Dit is zorg voor kinderen met beperkingen als gevolg van chronische gezondheidsproblemen, van wie de ouders hebben gekozen om hun kind in het regulier primair onderwijs te plaatsen. De ambulante begeleider is een ervaren leerkracht uit het speciaal onderwijs, die regelmatig contact heeft met de reguliere school over het wel en wee van het kind. Meer weten? Zie: www.lzkscholen.nl Pagina 39

Pagina 41

Heeft u een rapport, turnpages of web onderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: nieuwsbrief naar een online publicatie converteren.

502 Lees publicatie 185Home


You need flash player to view this online publication