input voor deelname (hoog of laag opgeleid, politieke voorkeur, nemen ook Nederlanders van andere herkomst deel)?’. Deze vraag bleek nauwelijks beantwoord te worden. Ten aanzien van de verdeling van participatie naar begrippen als sociale klasse, opleidings niveau, politieke voorkeur, allochtonen/autochtonen was er weinig informatie. Onze indruk is dat participatie in de fase van plannen en onderhouden van buurtboomgaarden door Nederlanders van andere herkomst marginaal of afwezig is. Die indruk is gebaseerd op foto’s van activiteiten en het vrijwel ontbreken van niet-Nederlandse namen op de lijstjes van deelnemers aan werkgroepen et cetera. Dat lijkt een (tot nog toe) gemiste kans. In de publicatie ‘Herinnerd Groen’ (InnovatieNetwerkrapport 11.2.270, mei 2011) wordt de volgende vraag gesteld: ‘Hoe kunnen we de diversiteit aan achtergronden, ervaringen en interesses van wijkbewoners benutten om het openbaar groen aantrekkelijker en interessanter te maken?’. Mensen van andere herkomst blijken vergelijkbare herinneringen – en dus emoties – bij groen te hebben als de autochtone bevolking. Ze denken allemaal terug aan spelen, plukken, gebruiken van planten en bomen. Hier lijkt een brug te kunnen worden geslagen naar het betrekken van de mensen met een andere herkomst; een brug die kan leiden naar samenwerken en betere integratie. Dit alles – daar zijn we ons terdege van bewust – is nu wellicht nog wishful thinking. Nader onderzoek is gewenst, vooral naar de vraag hoe gestuurd kan worden op meer participatie in groenprojecten. 3.2 Continuïteit in het beheer Beheer van de boomgaard is vaak een combinatie van de gemeente en een vrijwilligersgroep. De gemeente doet veelal het grotere werk, zoals het vervangen van bomen, het slootbeheer, het maaien (of de gemeentelijke schapen worden tijdelijk ondergebracht in de boomgaard) en het vervangen van hekken. Instructie (Maastricht). 14 Pagina 21

Pagina 23

Scoor meer met een online winkel in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.

498 Lees publicatie 181Home


You need flash player to view this online publication