28 • Welke geschikte en beschikbare locaties zijn er voor de uitvoering van twee pilots als voorbeelden van een maatschappelijke openbare ruimte onderneming? En wat is op hoofdlijnen het programma van eisen (PvE) van deze twee (verschillende) pilots? • Durf in ieder geval ook te kiezen voor een pilot in een grote plattelandsgemeente. Experimenteer ook buiten de Randstad om! • Wat zijn de (on)mogelijkheden van projectsubsidies voor de ontwikkeling en uitvoering van de twee pilots? Verwerk de uitkomsten van deze sessie(s) in een gericht actieplan om zo in 2011 uitvoering te geven aan twee pilots: de bomen de grond in! Een uitvoeringsplan is opgesteld in samenwerking met de definitieve partners. 4. Neem contact op met de Bomenstichting, in verband met hun onderzoek op korte termijn naar (alle) openbare fruitboomgaarden en fruitinitiatieven in Nederland. Dit doen zij in verband met de prijsvraag in samenwerking met het radioprogramma Vroege Vogels. De winnende publieksprijs 2010 was: in elke stad of dorp een eigen openbare boomgaard. 5. Onderzoek gericht de (on)mogelijkheden om autonoom met een eigen programma van eisen vanuit InnovatieNetwerk, de partners en financiering te vinden. Met een eigen PvE – zonder te veel bureaucratie en met een eenvoudige organisatie – bij lopende programma’s zoals het JOGG, de beweegvriendelijke omgeving of bij gemeenten in gesprek gaan over mogelijke samenwerking. Probeer private investeerders aan de pilots te binden. 6. Fruit inzetten als breekijzer om te komen tot open, landschappelijke sportaccommodaties is nog steeds een interessant concept. Zeker met het gegeven dat 99% van de sportaccommodaties nog bestaat uit gesloten sportparken. Daar is in theorie een grote maatschappelijke doorbraak in te forceren. Belangrijke belemmerende factoren die te verwachten zijn: weerstand vanuit sportverenigingen (met name de voetbalverenigingen), de gevoeligheid en belangen binnen de lokale politiek en de moeilijkheid om krimp van sportvelden goed in te kunnen schatten in relatie tot de langere termijn. Genoemde belemmeringen kunnen veel politiek gedoe, bureaucratie en daarmee vertraging opleveren. Mijn advies is om ten aanzien van dit concept verder in gesprek te gaan met de voorlopers van open sportaccommodaties, in dit geval de gemeente Amsterdam en Maastricht. Onderzoek of de gekozen maatschappelijke doorbraak praktisch vertaald kan worden − in de vorm van een pilot − naar de geformuleerde uitgangspunten bij open sportaccommodaties in deze twee gemeenten. Pagina 35

Pagina 37

Heeft u een archief, page flip flash of e-whitepapers? Gebruik Online Touch: cursus bladerbaar maken.

479 Lees publicatie 172Home


You need flash player to view this online publication