Van individuele oplossingen naar het managen van een keten In plaats van de individuele burger te verleiden om te investeren in zonnecellen, sluiten bedrijven als Solar Power in de VS en soortgelijke bedrijven in Duitsland energie-inkoopovereenkomsten met gebruikers. De zonnecellen worden door de leverancier op de gebruikerslocatie geïnstalleerd. In een langetermijngebruikers-overeenkomst krijgt de gebruiker energie tegen voorwaarden die op dat moment gunstig zijn. De leverancier krijgt in ruil hiervoor het recht op het innen van de subsidies en het doorverkopen van te veel geproduceerde hoeveelheid elektriciteit. Het voordeel van deze aanpak is dat binnen bestaande regelingen een groter volume aan zonnecellen geplaatst kan worden. De gebruiker levert de locatie en heeft het voordeel van de goedkopere energie, maar heeft geen bemoeienis met de exploitatie van de installatie en hoeft zich daarin ook niet te verdiepen. Op deze wijze ontstaat een blijvende samenwerking tussen gebruiker en leverancier. Deze samenwerking is wel gevoelig voor veranderingen in regelgeving, zoals nu in Duitsland, waar plannen bestaan om de subsidie op zonne-energie terug te dringen. SEPA (Solar Electricity Producers Association) conducted a study in 2008 study which identified 13 businessmodels being used by utilities. These include ownership of installations, financing of installations owned by customers and joint purchasing. Feed-in Tariffs generation feed into the grid Hampshire all implementing or considering Variety of mechanisms. Shared expertise and resources. Local solutions in a variety linked to the size, financial situation and interests of partners. SEPA is an association dominated by power companies (13 out 18 board members). It provides support to utilities interested in investing themselves. It’s financed by its members. (www.solarelectricpower.org) Utility Ownership of Community Solar Equipment tial system, etc City of St. George) but under consideration by many IOUs Toename van concurrentie door kleinere spelers leidt tot verkorting introductietijd van nieuwe producten In de jaren tachtig was de gemiddelde introductietijd van een nieuwe telecomdienst zeven jaar. Liberalisering en introductie van kleinere mobiele operators heeft geresulteerd in nieuw procesontwerp bij de grote spelers, waardoor de tijdsduur voor het ontwikkelen en op de markt brengen van nieuwe producten teruggebracht is van jaren naar maanden en weken. De telecomindustrie als geheel is hierdoor flexibeler geworden. Nieuwe ontwikkelingsconcepten zoals parallelle innovatie hebben in deze omgeving kunnen ontstaan en bijgedragen aan dit resultaat. De kleine mobiele operators maken slim groeien mogelijk en het loslaten van de bestaande ingeslepen patronen en verhoudingen. Utility Loans to Customers installations 36 Pagina 42

Pagina 44

Voor edities, online vakbladen en clubbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw club bladen.

472 Lees publicatie 162Home


You need flash player to view this online publication