15 Streekproducten vinden hun weg naar de automobilist De kans is groot dat over twee jaar het eerste Streekstation van Nederland de deuren opent. Het concept krijgt steeds meer steun. Het gaat hier om winkels waar consumenten regionale producten kunnen kopen op een plek waar ze toch moeten zijn: langs de snelweg. InnovatieNetwerk werkt samen met een groeiend aantal partijen aan de verwezenlijking van dit concept waarvan consumenten, boeren én het milieu profiteren. Stelt u het zich even voor. Een winkel langs de snelweg waar u verse groente, fruit, jam, honing en zuivelproducten uit de regio kunt proeven en kopen. Ofwel: een streekstation. De realisering van dit concept van InnovatieNetwerk is in 2010 een fikse stap dichterbij gekomen. Het zou zo maar kunnen dat u over twee jaar over de A27 bij Houten rijdt en borden ziet die u uitnodigen voor een bezoek aan het Streektransferium Linieland, dat aan de snelweg ligt. In dit multifunctionele complex is het eerste streekstation van Nederland gepland, waar automobilisten, passanten en recreanten kwaliteitsproducten uit de regio kunnen krijgen. Voor lokale boeren en bedrijven die producten verwerken, is deze winkel een prachtig afzetkanaal. De waardering voor het concept bleek ook tijdens de competitie Mooi Nederland, uitgeschreven door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen VROM). Het publiek mag hierbij stemmen over ingediende plannen en projecten die laten zien hoe de schaarse ruimte in Nederland ‘slim, mooi en met karakter’ kan worden ingericht.Op 4 november 2010 was daar het verlossende woord toen bleek dat het Streektransferium Linieland tot een van de winnaars behoorde. Het project sleepte met de prijs een bijdrage aan realisatie in de wacht. Eerder had Rijkswaterstaat, dat eigenaar is van de snelwegen, zich al aan het concept verbonden. De organisatie werkt mee om het Streektransferium Linieland mogelijk te maken. Om te zien hoe een streekstation in de praktijk kan werken, organiseerde InnovatieNetwerk in april een studiereis naar Westmorland, in het noordwesten vanGroot-Brittannië. De oprichters en eigenaren van Westmorland (vernoemd naar het gelijknamige gebied) hebben aan de M6 door middel van een winkel en een restaurant de snelweg en het achterland met elkaar verbonden. Net zoals het concept van InnovatieNetwerk beoogt. Het reisgezelschap bestond uit medewerkers van Rijkswaterstaat, de gemeente Houten, DLG en Landmarkt. Met hunstreekgebonden aanbod reflecteren Streekstations niet alleen de karakteristieken van de omgeving. De winkels stimuleren op hun beurt ook een regioeigen landbouw en een dynamisch, divers en karakteristieklandschap. De producten zorgen tevens voor een nieuwe relatie tussen de klanten en hun omgeving, want de voedselwaren en andere goederen vertellen het verhaal van de omringende regio en zijn ondernemers. De snelweggebruiker rijdt niet door een anoniem gebied. Het landschap komt dichterbij. Pagina 16

Pagina 18

Voor PDF's, online publicaties en drukwerk zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw flyers.

465 Lees publicatie 156Home


You need flash player to view this online publication