11 InnovatieNetwerk en scholen werken aan een nationale lunchcultuur Samen goed eten, doet lekker eten. InnovatieNetwerk is bezig om op Nederlandse basisscholen een lunchcultuur te vestigen. Deze projecten vallen onder het concept ‘Samen goed Eten’, dat gericht is op het belang van een goede maaltijd in goed gezelschap. Een nationale schoollunch is niet alleen lekker en gezond, maar zorgtook voor betere leerprestaties. Veel kinderen krijgen gedurende de schooldag geen fatsoenlijke maaltijd. Dat is toch te gek voor een rijk land als Nederland. Leerlingen zitten aan lange tafels hun dampende soep te eten. Daarna kunnen ze kiezen uit een warme maaltijd of lekkere boterhammen. Als dessert staan er gezonde toetjes en manden met fruit op tafel. Zo zou het elke dag op alle scholen kunnen gaan. Maar voorlopig is dat beeld nog toekomstmuziek. Er zijn nauwelijks scholen in Nederland die een gezamenlijke maaltijd aanbieden. Daar moet verandering in komen. Met verschillende partners werkt InnovatieNetwerk daarom aan diverse projecten die onder het concept ‘Samen Goed Eten’ vallen. Investeren in de schoolmaaltijd is bovendien een effectieve manier om te investeren in een duurzame voedselconsumptie. Met de Argumentenfabriek heeft InnovatieNetwerk in 2010 workshops georganiseerd om de voor- en tegenargumenten over de wenselijkheid van een nationaal schoollunchprogramma op een rijtje te zetten. De bijeenkomsten resulteerden in de argumentenkaart. Op de linkerhelft staat te lezen dat een lunchprogramma tot betere leerprestaties leidt,de rust enconcentratie bij leerlingen bevordert, en totminder uitval enspijbelen leidt. Daar staan de critici tegenover die vinden dat niet is bewezen dat schoollunches tot betere leerprestaties leiden. Bovendien wijzen zij erop dat het een extra belasting voor scholen kan zijn. InnovatieNetwerk deed ook onderzoek. In feite stond 2010 voor een fors deel in het teken van de fact-finding. Het was een schok toen uit de analyse naar het voedingspatroon van leerlingen op LZK-scholen (langdurige zieke kinderen) bleek dat een kwart van de kinderen aan chronische ondervoeding lijdt. Het onderzoek, waar 70 procent van de leerlingen van LZK-scholen aan meedeed, toont aan hoe belangrijk het is om te investeren in voedingszorg. Voor kinderen op LZK-scholen is gezonde voeding van het grootste belang. Dit blijkt ook uit twee andere analyses die InnovatieNetwerk heeft laten uitvoeren. Het bureau PIT-actief heeft het medische belang van goede voeding voor de ontwikkeling van zieke kinderen aangetoond. SEO Economisch Onderzoek deed een kosten-batenstudie naar voedingszorg door LZK-scholen. De hoofdconclusies van deze analyses: alsdeze leerlingen op school goed te eten krijgen, doen ze nu en in de toekomst minder aanspraak op medische zorg,leren ze beter en verzuimen ze minder. De kosten van voedingszorg door LZK-scholen worden ruimschoots goedgemaakt door de baten voor de kinderen en de samenleving. Helaas lukt het veel LZK-scholen door subsidiestops niet om voedingszorg te garanderen. Een structurele financiering is nodig. InnovatieNetwerk heeft in 2010 hard gewerkt aan het tot stand brengen van samenwerking tussen de LZK-scholen. De deelnemende partijen hebben de website www.lzkscholen.nl gelanceerd en een comité van aanbeveling met prominente leden in het leven geroepen. Er waren meer initiatieven. Kinderen van diverse basisscholen in Noord-Holland namen dit najaar voor hun klasgenoten goede en lekkere lunches in gestapelde lunchboxen (tiffins) mee naar school. Dit gebeurde in het kader van de Week van de Smaak. En zo aten de leerlingen tijdens de lunch niet de geijkte boterhammen met kaas, chocopasta of pindakaas – áls ze al iets bij zich hadden − maar tortilla’s, spiesen met tomaat en mozzarella, salades en gezonde club sandwiches. Pagina 12

Pagina 14

Heeft u een boek, modern media of euitgaven? Gebruik Online Touch: onderwijs magazine digitaliseren.

465 Lees publicatie 156Home


You need flash player to view this online publication