Samenvatting De wereld globaliseert. Vooral het lokale MKB heeft veel last van krachtige concurrentie en talent dat vaak buiten de regio gaat wonen. Regiobestuurders weten dat de rol van MKB ondernemers veel verder gaat dan het tegen laagste prijs leveren van een bepaald product. Lokale ondernemers dragen in belangrijke mate bij aan kwalitatieve werkgelegenheid, innovatie, diversiteit en veiligheid. Er zijn enkele duidelijk identificeerbare economische krachten actief, die leiden tot zwaar weer voor het MKB: de concurrentiekracht van (grote) intreders, de verslechtering van werkkapitaal van MKB ondernemers (o.a. veroorzaakt door de financiële crisis van 2008 – 2009) en het macro-economische beleid van de ECB dat niet in staat is rekening te houden met de behoeften van ‘de regio’. Op zoek naar instrumentarium om succesvol beleid te realiseren, kan veel geleerd worden van diverse ‘community currencies’ – programma’s waarin regio’s hun eigen betaalmiddel introduceren om zo meer grip te krijgen op de eigen economie. In Zwitserland bijvoorbeeld betalen meer dan 70.000 MKB-ers elkaar sinds jaren met een regionaal ondernemen betaalmiddel, wat leidt tot het binden van koopkracht, het vergroten van winst van de deelnemende ondernemers en het versterken – en weerbaarder maken – van de regionale economie. Een tweede goed voorbeeld vinden we in Uruguay, waar de president naast de Peso (het wettelijk betaalmiddel) de C3 introduceerde, een betaalmiddel dat alleen onder het MKB bedrijfsleven wordt geaccepteerd. Het doel is het versterken van MKB bedrijfsleven, door innovatie te stimuleren en werkgelegenheid te creëren. Als derde voorbeeld vinden we regiogeldsystemen in Duitsland, de UK en VS. Hier wordt in diverse gemeenten eigen geld uitgegeven dat er op gericht is de lokale middenstand te ondersteunen. De impact van deze programma’s in aanzienlijk; diverse onderzoeken tonen aan dat regio’s significant sterker komen te staan en dat het MKB bedrijfsleven financieel sterker wordt. Op basis van deze inzichten wordt in dit rapport REGIONAAL ONDERNEMEN geschetst; het concept voor een handelsnetwerk voor MKB ondernemers en hun klanten, waarin (deels) betaald wordt met regio-euro’s. Een regio-euro heeft dezelfde waarde als de euro, maar wordt alleen door de deelnemers geaccepteerd als betaling. Voordelen zijn dat MKB ondernemers klanten weten te werven en te binden, de omzet weten te verhogen, winstvoet en de liquiditeitspositie verbeteren. Vanuit macro-economisch perspectief leiden deze programma’s tot versterking van de regionale economie, behoud van MKB bedrijfsleven, versterking van regionale werkgelegenheid, diversiteit en identiteit. 1 Pagina 6

Pagina 8

Voor uitgaves, online archief en rapporten zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw PDF-en.

456 Lees publicatie 149Home


You need flash player to view this online publication