de gegenereerde extra omzet door meer verkochte consumpties eindelijk een nieuw computersysteem aanschaffen. De computerhandelaar De computerhandelaar die deelneemt aan REGIONAAL ONDERNEMEN heeft flink last van enkele grote computerketens die zich in het stadje hebben gevestigd. Door deel te nemen aan REGIONAAL ONDERNEMEN kan hij zich goed onderscheiden van deze concurrentie. Door regio-euro’s te accepteren trekt hij klanten aan die hij normaal niet zou hebben gebonden. In het geval van dit voorbeeld besteedt de bioscoop zijn regio-euro’s bij onze computerhandelaar. De brutomarge van de computerhandelaar is laag; hij weet een gemiddelde marge van ongeveer 10% op zijn inkoopprijs te realiseren. Derhalve kan de computerhandelaar alleen regio-geld accepteren als hij gegarandeerd is van de mogelijkheid regio-geld uit te geven voor bestedingen waar hij anders Euro’s zou gebruiken. Daarom accepteert hij in principe slechts 25% van de betaling in regio-euro’s. Na overleg besluit de bioscoopeigenaar een computer te kopen uit een voorraad die de handelaar voordelig kon krijgen door groot in te kopen. In het unieke geval van de bioscoopeigenaar besluit hij 50% van de prijs in regio-euro’s te accepteren. Door deel te nemen aan REGIONAAL ONDERNEMEN nam de concurrentiepositie van de handelaar toe, wat leidde tot een nieuwe klant. Deze klant bracht nieuwe omzet, verhoogde de omloopsnelheid van de voorraad (waardoor de liquiditeitspositie verbeterde en ondernemersvrijheid toenam) en verbeterde winst. De handelaar besteedt zijn regio-euro’s aan het drukken van zijn volgende folder. Normaal zou hij dit drukwerk bij een andere drukker hebben laten drukken, tegen betaling van euro’s, maar door een drukker te kiezen die regio-euro’s accepteert bespaard de handelaar euro’s uit – waardoor zijn liquiditeitspositie opnieuw verbetert. Het café Het dorpscafé doet tevens volop mee aan REGIONAAL ONDERNEMEN. Sinds zijn deelname zijn de opbrengsten van de zalenverhuur significant gestegen en zijn er nieuwe klanten gekomen. Alle betalingen accepteert het café voor 100% in Regio-euro’s. Deels gebruikt hij de regio-euro’s om zijn leveranciers te betalen en deels geeft hij de regio-euro’s uit als wisselgeld. Door dit laatste worden steeds meer klanten gestimuleerd om bij hem en collega MKB ondernemingen zaken te doen. Immers; buiten de deelnemende winkels heeft de regio-euro geen waarde. De ondernemer wil echt op deze groep inspelen en heeft recent een werk-krediet in regio-euro’s gekregen waarmee hij de oude keuken nieuw leven heeft ingeblazen. Sinds de verbouwing voert hij ook een dinerkaart, wat de omzet verder opstuwt. De lokale belastingen betaalt de onderneming met regio-euro’s. 13 Pagina 18

Pagina 20

Scoor meer met een webshop in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.

456 Lees publicatie 149Home


You need flash player to view this online publication