2.4 Regiogeld Sinds ongeveer 10 jaar zijn er in Duitsland rond de 40 ‘Regiogeld programma’s’ actief. Onder de naam Transition Currency tref je deze programma’s ook aan in de UK. Het ZuidBeierse initiatief Chiemgauer was de eerste en nog steeds het meest bekende programma. In Regiogeld kiezen consumenten, bedrijven en organisaties vrijwillig om elkaar met een lokale munt te betalen, naast de euro. In de praktijk is Regiogeld een waardebon die uiterlijk vaak lijkt op gewoon geld en kan worden gekocht met euro’s en ook weer kan worden teruggewisseld naar euro’s. Regiogeld wordt alleen geaccepteerd door lokale winkeliers en bedrijven en blijft daarmee in de regio circuleren. Regiogeld vergroot op deze wijze de omloopsnelheid van het in de regio beschikbare geld (V) en helpt zo om de regionale economie te versterken. Lokale bedrijven wordt op deze wijze een marketingvoordeel geboden, waardoor zij sterker komen te staan. Bij voldoende omvang ontstaat er meer lokale werkgelegenheid en wordt diversiteit, veiligheid en innovatie gestimuleerd. Voor consumenten is Regiogeld aantrekkelijk omdat zij kortingen van de deelnemende winkels krijgen aangeboden als zij met Regiogeld betalen. Consumenten kopen regiogeld bij de deelnemende winkels, of krijgen regiogeld als wisselgeld aangeboden. Als consumenten regiogeld kopen, krijgen zij vaak bij aankoop van 100 regio-euro’s, 10 regioeuro kado. Bedrijven die regiogeld terugwisselen betalen een fee van ongeveer 5% van de waarde. Doel van deze betaling is bedrijven te stimuleren het geld in de regio te besteden. Een toenemend aantal regiogeld programma’s werkt samen met financiële dienstverleners en overheden om de programma’s meer impact te laten hebben. Onderzoek toont aan dat goed ingerichte programma’s de regionale bestedingen met een factor 5 verhogen. 10 Pagina 15

Pagina 17

Voor kranten, online presentaties en tijdschriften zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw verenigingsbladen.

456 Lees publicatie 149Home


You need flash player to view this online publication