3. Het concept “Tijdpunten” Time Banks en zorgruil zijn inspirerende concepten die al in verschillende landen hun weg hebben gevonden. We kunnen leren van deze ervaringen voor het vormgeven van Tijdpunten. Ons voorstel is een innovatie die we baseren op het Amerikaanse Time Dollars, het Britse Spice model waarin gemeenten, buurt-, zorg- en welzijnsorganisaties worden ingebed, de Duitse senioren-genossenschaften, waarin slim een teveel of een tekort aan punten wordt opgelost door conversie naar euro’s en Fureai Kippu uit Japan waarin systemen regionaal of nationaal samenwerken zonder de lokale focus te verliezen en waarin onderscheid gemaakt wordt tussen zwaar en licht werk voor de beloning in uren. 3.1 Beknopte beschrijving Tijdpunten is een programma concept waarin mensen worden beloond voor hun inzet in de samenleving, in het bijzonder het verlenen van zorgtaken. Net als in het Spice Model vormen (semi-)overheid en middenveldorganisaties zoals zorginstellingen en woningbouwverenigingen het vertrekpunt. Burgers voeren in hun opdracht diensten uit, voor andere burgers dan wel direct voor de organisatie of instelling zelf. Zij worden met Tijdpunten-punten beloond. De Tijdpunten-punten kunnen bij lokale winkeliers worden verzilverd voor cadeautjes of een korting, maar bovenal kan elke deelnemer zijn Tijdpunten-punten uitgeven bij andere deelnemers aan Tijdpunten voor een helpende hand. 3.2 Doel en doelgroep 3.2.1 Doel Tijdpunten heeft als doel bij te dragen aan de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg en welzijn in een gemeenschap. Dit bereikt Tijdpunten doordat zij mensen in hun rol als burger aanspreekt op haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en hen beloont voor het nemen van deze verantwoordelijkheid. Tijdpunten biedt een instrument dat kan worden ingezet: • Om bovenal burgers te stimuleren verantwoordelijkheid te nemen voor andere burgers. 10 Pagina 15

Pagina 17

Heeft u een onderwijs magazine, you can flip of online lesmateriaal? Gebruik Online Touch: gids converteren naar een digitale publicatie.

455 Lees publicatie 148Home


You need flash player to view this online publication