• Belonen is effectiever dan een informatiecampagne. Informatie alleen verandert kennis en attitude, maar het gedrag wordt slechts beperkt beïnvloed. Met belonen is het gedragseffect veel groter. Bij NU-spaarpas bleek: huishoudens die eerst niet deelnamen, bezochten de afvalparken gemiddeld 0,2 keer per jaar, en na deelname 0,37 keer per jaar. Dit is een verbetering van het gewenste gedrag met een factor 1,85. Daarmee is belonen dus veel effectiever dan andere programma's. Als deze cijfers gelden voor DUURZAAM LOONT, en de effecten gelijk zijn op andere beleidsterreinen, dan bereiken we dus een factor 1,85 betere afvalscheiding, 1,85 meer verkoop van lokale en groene producten, 1,85 meer gebruik van fiets en OV, etc. • Belonen is efficienter dan een informatiecampagne. Elke euro in DUURZAAM LOONT heeft een dubbel effect. Hierdoor ontstaan allerlei inverdieneffecten, omdat dezelfde (subsidie)euro vaker wordt gebruikt. Immers, deelnemers krijgen eerst punten voor het tonen van het gewenste gedrag (bijvoorbeeld afvalscheiding), en die punten kunnen vervolgens worden ingewisseld voor ander gewenst gedrag (bijvoorbeeld voor energiebesparende producten). In de nieuwe situatie bereikt de gemeente twee keer zoveel beleid voor hetzelfde geld. Bij een volwassen systeem leidt dit ertoe dat de subsidie voor de culturele- of sportinstelling kan worden verminderd. • Stimuleren van de regionale economie: door punten in omloop te brengen in de regionale economie, wordt een groene en regionale economie gestimuleerd en genereert werkgelegenheid, welvaart, diversiteit en veiligheid. huishoudens ontvangen punten; de winkel die de punten ontvangt wordt op zijn beurt gestimuleerd om de punten bij andere winkels en toeleveranciers te besteden. Ook als dit slechts bij een klein deel van de punten gebeurt, is het effect aanzienlijk. Daarnaast krijgt de gemeente veel betere informatie over het gedrag van burgers en het effect van subsidie-euro’s’. • Het tegenwaardefonds kan maatschappelijk worden gebruikt. Alle punten uitgegeven in DUURZAAM LOONT worden gedekt door euro’s. Deze euro’s blijven in het fonds totdat de punten worden ingewisseld door bedrijven die ze ontvangen als een vorm van betaling. De omvang van het fonds wordt bepaald door: 1) het aantal kaarthouders, 2) het aantal punten in omloop per kaarthouder, en 3) de gemiddelde tijd tussen uitgifte en verzilvering. Het geld in het fonds kan worden gebruikt voor (van spannend naar voorzichtig): 1) leningen aan kleine en middelgrote ondernemingen die investeren in energiebesparing; 2) investeringen in regionale duurzame energie (wind, waterkracht, etc.); 3) het naar voren halen van gemeentelijke investeringen (bijvoorbeeld de bouw van de school enkele jaren eerder dan begroot); 4) rente-inkomsten door het geld weg te zetten in een groenfonds. Wanneer het fonds risicodragend wordt gebruikt is het verstandig om het fonds te verzekeren. Deze opties kunnen onderworpen zijn aan de EU-regels voor het bankwezen (e-money). 21 Pagina 26

Pagina 28

Interactieve internet krant, deze sportblad of reisgids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van e-mailings.

453 Lees publicatie 147Home


You need flash player to view this online publication