1. Inleiding 5 V rij naar Wikipedia: ‘Module’ komt van het Latijnse woord ‘modulus’ (letterlijk: ‘maat’), en werd door Romeinse architec­ ten gebruikt om de halve diameter van een zuil mee aan te duiden. Op basis daarvan werden de verhoudingen van de verschillende onderdelen van een gebouw bepaald. Modules vormen de hoeksteen van de industriële samenleving. Niet alleen maakten ze massaproductie en massatransport mogelijk in de vorige eeuw, maar heden ten dage ook de massa-indivualisering. Dankzij modules kan een autofabriek aan de lopende band een paar duizend auto’s per dag produceren, terwijl ze bijna allemaal verschil­ lend zijn qua kleur, motor, bekleding en tientallen andere onderdelen. Modules komen we dan ook overal tegen, variërend van prefabwonin­ gen en IKEA-kastjes tot computer- en lesprogramma’s en geheugen­ chips. De voordelen van modulair denken zijn maar tot op zekere hoogte doorgedrongen in land- en tuinbouw. De module als maat (de klas­ sieke betekenis) heeft wel ingang gevonden, getuige termen als het aantal varkensplaatsen of het aantal kappen (glastuinbouw), maar de vertaling naar fysieke modules blijft achter. Zowel gebouwen als installaties worden nog vaak op maat gemaakt, waarbij de modulari­ teit zich beperkt tot de maat van de baksteen, de betonplaat of de glazen ruit. Met dit essay willen we het denken in en met modules een stapje verder brengen in de zin dat niet de baksteen of de ruit de maat der dingen is, maar de stal en/of de kas zelf. Niet alleen is het technisch mogelijk om stallen en kassen modulair te produceren, maar het is ook goedkoper dankzij seriematig bouwen en ook nog eens beter voor Pagina 10

Pagina 12

Heeft u een folder, zmags of digi-presentaties? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus naar een digitale publicatie converteren.

430 Lees publicatie 125Home


You need flash player to view this online publication