Conceptwijzer September 2010 Kennis en kunde op school Uit een enquête onder LZK-scholen (InnovatieNetwerk, 2009) blijkt dat deze scholen de voedingszorg als een belangrijk onderdeel van hun zorg zien. Het verstrekken van maaltijden en het toezien op de juiste dieetvoeding is een zware verantwoordelijkheid. Op de LZK-scholen is daarvoor de juiste kennis en kunde in huis, in de persoon van verpleegkundigen, (dieet)koks en diëtisten. De scholen betreuren het dan ook ten zeerste dat zij deze taak - door steeds afnemende financiële bijdragen van de overheid – niet naar behoren kunnen uitvoeren. ‘De chronisch zieke kinderen van onze LZK- school zijn kwetsbaar. Voeding is voor hen extra belangrijk. Het levert de kinderen meer weerstand, een betere conditie en beter concentratievermogen. Niet alleen de gezondheid van het kind is hier dus bij gebaat – ook de leerprestaties worden positief beïnvloed. En dat is bij deze groep kinderen, die over het algemeen te maken hebben met een leerachterstand, een groot gewin.’ Puck van der Lugt, schoolverpleegkundige Dr. Coronelschool Amsterdam Ondersteuning voor mantelzorgers Ouders van een chronisch ziek kind zijn niet alleen opvoeders, maar ook mantelzorgers, 7 dagen in de week en 24 uur per dag. Naast de praktische zorg is er ook de voortdurende bezorgdheid om de gezondheid van het kind. Voor veel ouders van chronisch zieke kinderen is dit een zware last. Voeding speelt in de dagelijkse zorg een grote rol. Vaak moeten de ouders hun kinderen continu motiveren om voldoende te eten, ook als de kinderen vermoeid zijn of zich niet lekker voelen. Ook moeten ze rekening houden met het dieet van hun kind en bijvoorbeeld allergenen vermijden. De warme maaltijd thuis vormt daardoor juist een stressvol moment op de dag, ook voor de andere gezinsleden. Als kinderen op school een volwaardige (warme) maaltijd krijgen, is er wat ”druk van de ketel”. Ouders kunnen wat meer ontspannen omgaan met de warme maaltijd thuis, waardoor de sfeer aan tafel sterk verbetert en de druk voor de mantelzorger afneemt. Overigens zijn twee warme maaltijden per dag voor deze groep kinderen vaak geen overbodige luxe, zij kunnen die extra voedingsstoffen goed gebruiken. met de druk om vooral maar veel te eten. Op school zitten alle kinderen in hetzelfde schuitje. De LZK-schooldirecties geven aan dat de gezamenlijke maaltijd een sterk pedagogisch effect sorteert. Kinderen gaan weer proeven, nieuwe dingen eten en leren meer over gezonde voeding, tafelmanieren en hygiëne. Samen aan tafel Veel van de kinderen op LZK-scholen hebben een moeizame relatie met eten. Ze hebben vaak jarenlang sondevoeding gekregen, waardoor ze veel moeite hebben met de inname van vast voedsel. Ze moeten omgaan met strenge dieetregels of Daan (4 jaar) Daan is veel te vroeg geboren en was lang afhankelijk van sondevoeding. Hij heeft pas in een heel laat stadium kennisgemaakt met vast voedsel. Daan heeft zeer veel moeite met eten. Zijn ouders zitten soms uren met hem aan tafel. Op school leert hij nu nieuwe dingen eten. Pagina 2

Pagina 4

Voor publicaties, online kranten en maandbladen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw reclamefolders.

427 Lees publicatie 122Home


You need flash player to view this online publication