Als de gemeente ervoor openstaat om haar bedrijfsleven een actieve rol in de Nieuwe Nutsvoorzieningen te laten spelen, moet ze dat vroegtijdig kenbaar maken. Op die manier kunnen belangstellenden erop aanslaan en hun ideeën inbrengen – liefst nog voordat de randvoorwaarden voor een ontwikkeling al te concreet zijn vastgelegd.97 In de huidige praktijk is het niet gebruikelijk dat het omliggende mkb wordt betrokken bij nieuwe ontwikkelingen, en zeker niet bij invulling van de nutsvoorzieningen. De eerste keren is uitnodigend initiatief vanuit het gemeentehuis dan ook meer dan gewenst, en zullen mogelijkheden moeten worden geïnventariseerd en met het ontwikkelingsproces worden verweven. Kosten hoeven hierbij niet echt een hindernis te zijn. Verkennende studies naar de mogelijkheden en bijeenkomsten om het lokale bedrijfsleven te mobiliseren, kunnen doorgaans zonder probleem in de grondexploitatie worden ingebracht. Initiële gemeentelijke uitgangspunten voor een duurzame energievoorziening (voorbeeld) 87 • We willen maximaal gebruik maken van (lokale) duurzame hulpbronnen; • We willen woningen met een hoge energieprestatie; • We willen geen ongebreidelde monopoliemacht; • We staan open voor nieuwe organisatievormen; • We willen een hoog wooncomfort bieden; • We willen woonlasten beperken. Ideeën voor de concrete invulling van deze uitgangspunten worden vervolgens overgelaten aan de markt. Wanneer sprake is van marktwerking, hoeft de gemeente eigenlijk alleen maar te bepalen of en onder welke voorwaarden ze aan zekere voorstellen medewerking verleent. Ontwikkelende consortia bepalen intussen zelf met wie en onder welke voorwaarden ze willen samenwerken. Door bekendmaking van heldere visie en doelstellingen, vergezeld van een uitnodiging tot initiatief vanuit de gemeenschap, kan de gemeente lokaal een proces in beweging zetten. Vervolgens moet de gemeente wel consequent meebewegen met de reacties die worden geoogst, en het proces dat daaruit ontstaat. De gecommuniceerde bestuurlijke doelstellingen en ambities dienen daarbij als leidraad. De gemeente kan ook zelf de mogelijkheden verkennen voor een optimale energievoorziening. Voor zover ze dit doet om voor zichzelf een referentiekader te creëren, valt daar best iets voor te zeggen. Over het algemeen kan ze echter de door haar meest wenselijk geachte oplossing niet zonder meer aan marktpartijen voorschrijven. Ze moet dan zelf instappen, meefinancieren of het geluk hebben dat marktpartijen de door de gemeente gewenste oplossing geheel zien zitten. In het algemeen zal het voor de gemeente kostenbesparend en effectiever zijn om niet te veel op de inhoud te sturen. In plaats daarvan kan ze meer richting een beoogd (abstracter) resultaat begeleiden. Dit is wat wordt bedoeld met de brokerfunctie. Hier stelt de gemeente niet hoe een energievoorziening eruit moet zien, maar faciliteert zij een proces waarin initiatieven uit de gemeenschap inzichtelijk worden en voedingsbodem krijgen. Doel van het brokerschap is om de ideeën en met name het onderne- 97 Herziening van de Mede dingingswet is in voorbereiding. Deze voorziet in een procedure voor het geval een overheid een nieuwe economische activiteit wil starten. Die procedure lijkt op de katalysatorrol zoals in deze paragraaf beschreven. Haar voornemen moet de gemeente in een publicatie openbaar maken. Ondernemers en de gemeenteraad krijgen vervolgens de mogelijkheid hierop aan te slaan, wat moet bevorderen dat de overheid een zorgvuldige afweging maakt. Deze beoogde regeling van de herziene Mededingingswet zou aan de orde zijn wanneer de overheid zelf in een Nieuwe Nutsvoorziening zou willen stappen. Ze is dan niet katalysator en broker, maar initiatiefnemer en ondernemer. Uitdrukkelijk is bepaald dat publiek geld en publieke bevoegdheden daarbij niet mogen worden ingezet voor commerciële activiteiten. Pagina 96

Pagina 98

Scoor meer met een webshop in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden lesboeken online.

303 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication