96 Zie voor een overzicht van vormen en instrumenten, de InnovatieNetwerk-publicatie “Een kas voor elke woonwijk” (2007), te downloaden vanaf: http://www. innovatienetwerk.org/. gemeente onderhands afspraken waarin het kostenverhaal voor de grondexploitatie geregeld is.96 Naarmate de gemeente het exploitatieplan op formele wijze toepast, trekt zij meer verantwoordelijkheid naar zich toe. Ze draagt het risico voor een negatief resultaat. Bovendien zal ze aansprakelijk zijn voor eventuele schadelijke gevolgen van de uitvoering van het exploitatieplan. De formele weg betekent verder dat de ontwikkeling een publieke dimensie krijgt die het Europese aanbestedingsrecht in stelling brengt. In de praktijk zal de gemeente daarom liever de informele weg bewandelen. Het stramien van het exploitatieplan zal dan wel tot uitgangspunt gaan dienen, maar de gemeente zal zich bij voorkeur buiten de sfeer van ontwikkeling en realisatie houden. Een waarschijnlijk effect van het vernieuwde juridisch regime is dat het zwaartepunt van de planontwikkeling meer dan ooit komt te liggen bij de informele en verkennende voorfase. Relaties met het gemeentehuis winnen voor marktpartijen aan belang. Voor gemeenten is het dan zaak om processen en prijsvorming transparant te laten verlopen. Dat betekent onder meer een heldere visie benoemen, deze goed communiceren en ontvankelijk zijn voor initiatieven uit de markt. Het voorbereidende traject is niet beheerst door publieke inspraakprocedures. Deze komen pas aan de orde wanneer de formele besluitvorming in werking is gesteld. Des te belangrijker voor de gemeentelijke uitvoeringspraktijk worden juridische leerstukken zoals de precontractuele fase, gewekte verwachtingen, transparantie, non-discriminatie en staatssteun. Rol van de gemeente krijgt daarmee een ander karakter: deze verschuift van publieke regeluitvoering naar ruimtelijke orkestratie. Bestuurlijke bevoegdheden blijven wel de basis van het gezag, maar het spel zelf en de behendigheid bij het spelen winnen aan belang. De wijze waarop het spel wordt gespeeld, wordt in toenemende mate beheerst door Europese gedragregels voor markt en overheid. De gemeente krijgt een katalyserende rol en een brokerfunctie. Katalysator is de gemeente door haar wensen vast te stellen en kenbaar te maken. Broker is ze door open, stimulerend, responsief, consequent, verbindend en versterkend te zijn voor reacties uit de markt. Tabel 9. De verschillende rollen van de gemeente bij Nieuwe Nutsontwikkeling. Het zwaartepunt komt te liggen in een initiërende voorfase. De gemeente kan als katalysator fungeren om een proces op gang te brengen. Ook kan ze als broker initiatieven en initiatiefnemers mobiliseren. Uitoefening van de bestuurlijke publieke bevoegdheden vormen eerder sluitstuk dan vertrekpunt in dit creatieproces. Rol van de gemeente in het proces van Nieuwe Nutsinnovatie bij projectontwikkeling Rol Katalysator Activiteit Wat wil de gemeente? • Gemeentebestuur spreekt doelstellingen en ambities uit. • Gemeente zorgt voor de nodige publiciteit. • Gemeente verkent mogelijkheden. Response uit de markt • Gemeente verzamelt initiatieven en initiatiefnemers. • Gemeente maakt de initiatieven transparant. • Gemeente organiseert informatie- en netwerkbijeenkomsten. • Gemeente neemt initiatief voor kennismakingsgesprekken. • Gemeente helpt kwartiermakers om passende ideeën om te zetten in haalbare businessplannen, concrete voorstellen en consortia die de uitvoering op zich willen nemen. Bestuurlijke medewerking • Bestemmingsplanprocedure. • Vaststelling kostenverhaal/exploitatieplan. • Vertaling van doelstellingen in normen (bv EPL). Broker Openbaar bestuur Pagina 95

Pagina 97

Heeft u een onderwijsmagazine, page gangster of web catalogi? Gebruik Online Touch: flyer online zetten.

303 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication