Nutszone, en levert mogelijk verlammende juridische vraagstellingen en procedures. Bij het Wm-alternatief (ii) is de nutsdienst geheel uit de publieke sfeer getrokken en naar de gemeenschappelijke sfeer van direct belanghebbenden gebracht. In dat geval zijn er minder aanknopingspunten om de regeling op grond van Europese richtlijnen aan te vallen. Het Wmalternatief biedt dus meer rechtszekerheid en minder juridische risico’s. Gemeenten genieten nu het gemak te contracteren met één inzamelaar en zouden bij Nieuwe Nuts rekening moeten gaan houden met diverse partijen, specifieke situaties, systemen en locaties. Dit komt de marktwerking ten goede, maar levert voor de gemeente de nodige complexiteit. Ook dit pleit voor het Wm-alternatief, waarbij de gemeente geen omkijken meer heeft naar uitvoering en aanbesteding van inzameling en zuivering van afvalwater. Het reguliere toezicht op vergunningsplichtige installaties blijft uiteraard wel bestaan. Woningen binnen een Nieuwe Nutszone zijn dan niet meer direct gekoppeld op het openbaar riool. In plaats daarvan zijn ze gekoppeld op hun eigen vergunningsplichtige zuiveringsinrichting. Die inrichting kan op haar beurt wel weer op het riool zijn aangesloten, en wordt aangeslagen op de feitelijke emissies. Efficiënte systemen worden zo beloond, terwijl vervuilende systemen extra worden aangeslagen.162 Een moeilijkheid wordt geïntroduceerd door de wet Gemeentelijke watertaken. Deze wet introduceert (per 1 januari 2008) een nieuwe belasting voor gemeentelijke zorgtaken voor grond- en hemelwater (hierna: waterbelasting). Deze is verpakt als een aanpassing van het rioolrecht.163 Tegenover een rioolrecht staat nu een dienst, zoals daadwerkelijke aansluiting op het riool.164 Met de nieuwe regeling wordt het echter een algemene gemeentebelasting. Dat houdt in dat iedereen volgens vaste grondslag gehouden is te betalen – ook wanneer je niet op het riool bent aangesloten en voor eigen kosten reeds voorziet in zuivering en hergebruik van het afvalwater. Afvalwater in Europa 137 Voor toepassing van insinkerators (vermalers van organisch keukenafval) is ontkoppeling van het algemeen riool zelfs noodzakelijk. Deze reststroom mag niet in de algemene rioolwaterzuivering terechtkomen. 162 De Nederlandse regeling voor afvalwaterzuivering start bij de Europese richtlijn 91/271/EEG. Deze richtlijn schrijft voor dat lidstaten een regeling moeten treffen voor de inzameling en zuivering van afvalwater. Bronscheiding, zuivering bij de bron en hergebruik verdienen volgens de Europese Commissie de voorkeur. En dat is precies wat met Nieuwe Nuts wordt beoogd. Men zou dus verwachten dat implementatie van de richtlijn, de realisatie van Nieuwe Nuts dichterbij brengt. Het tegendeel blijft echter het geval. De gemeenschappelijke opzet van het Nieuwe Nutsbioriool (zie hoofdstuk 9) is in de Nederlandse implementatie niet voorzien. Bovendien zal de waterbelasting die per 2008 wordt ingevoerd, naar alle waarschijnlijkheid extra procedurele moeilijkheden opleveren voor een gemeenschappelijke opzet van lokale waterkringlopen. Het probleem met de nieuwe regeling is dat het veiligste en elegantste alternatief (ii) voor structurering van Nieuwe Nutssystemen in gevaar komt. Door de belastingheffing is een Nieuwe Nutszone die zelf vol- Verpakking van de nieuwe grond- en hemelwaterbelasting als rioolheffing is curieus en onnodig. Evengoed had het bestaande rioolrecht in stand kunnen worden gelaten en was de grond- en hemelwaterbelasting eenvoudigweg toegevoegd. Voor het publiek is het dan ook duidelijker wat er gebeurt, en waarom – zoals wordt verwacht – de gemeentelijke waterheffingen in de nabije toekomst scherp zullen stijgen. 163 164 Wettelijk wordt deze dienst dan “vanwege de gemeente” geleverd (art. 229 lid 1 Gw), waarvoor een vergoeding in rekening mag worden gebracht. Per 2008 zal deze rechtsgrond voor het rioolrecht echter vervallen. Pagina 146

Pagina 148

Heeft u een brochure, page flip flash of digi-presentaties? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus converteren naar een online publicatie.

303 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication