136 160 Uitzonderingen zijn er ook, zoals de aanbesteding door de provincie Gelderland van de gladheidbestrijding in micropercelen, waarbij iedere strooiroute een aparte kavel vormt in de aanbesteding. gen praktisch zinloos of onmogelijk. Voor de overheid is het echter bezwaarlijk om voor kortere periodes en kleinere kavels aan te besteden.160 Schaalvoordelen nemen dan af en overhead – wegens (Europese) procedures – neemt toe. De huidige praktijk institutionaliseert daarmee echter oligopolievorming (markt van enkele grote aanbieders). Dit is een averechts effect van de Europese marktregulering die juist marktwerking (competitie) en liberalisatie beoogt. Het zet bovendien een rem op de innovatie. De gemeenschappelijke opzet van Nieuwe Nuts brengt echter een alternatief. Door de nutsvoorziening te verbinden aan het gebate vastgoed, wordt de verantwoordelijkheid ervoor van nature getrokken naar de direct belanghebbenden. Stakeholders worden shareholders die zelf effectief voor hun belangen kunnen opkomen. Daarmee kan de voorziening buiten de sfeer van de overheid blijven en hoeft deze ook niet telkens door de overheid te worden aanbesteed. Dat legt minder beslag op de publieke uitvoeringsorganisatie. Oplossingen kunnen bovendien meer op maat worden gemaakt, wat een belangrijke voedingsbodem geeft voor marktwerking, innovatie en creativiteit. Tabel 15. Indicatie van jaarlijkse heffingsinkomsten per 1.000 woningen (tarieven 2007). Een Nieuwe Nutsbedrijf dat 1.000 huishoudens bedient, zou bij een gelijke lastendruk jaarlijks circa 400.000 euro omzet kunnen maken voor sanitatie en reststroomverwerking. Daarbij kunnen de inkomsten nog worden geteld van energiewinning en hergebruik van nutriënten et cetera uit de reststromen. “Wm” staat voor “Wet milieubeheer”. De gedachte is dat de inrichting voor inzameling, zuivering en hergebruik van afvalwater binnen een Nieuwe Nutszone als Wminrichting wordt behandeld en als zodanig wordt afgerekend. 161 Indicatie jaarlijkse heffingsinkomsten per 1000 woningen (tarieven 2007) Rioolrechten Vervuilingseenheden Afvalstoffenheffing* € 144.000,-€ 165.000,-€ 90.000,-- *Indicatief wordt circa 35% van de afvalstoffenheffing aan Nieuwe Nuts toegerekend. Het gaat dan om de organische fractie van het huishoudelijk afval (circa 50%). De vraag blijft dan wel hoe de als heffing in rekening gebrachte tarieven een plaats krijgen in de Nieuwe Nutsvoorziening. Voor de gedachtevorming zijn twee hoofdsporen te onderscheiden, namelijk (i) het heffingsalternatief: De overheid heft en stelt de geïnde gelden ter beschikking aan het Nieuwe Nutsbedrijf; en (ii) het Wm-alternatief 161: De overheid geeft vrijstelling van de heffing en laat de tarifering over aan de vrije onderhandeling tussen het Nieuwe Nutsbedrijf en de participerende kleinverbruikers. In het ene geval (i) heeft de overheid een sterke rol als beheerser van de geldstroom. In het andere geval (ii) houdt de overheid primair toezicht vanuit de systematiek van de Wet milieubeheer (Wm); de Nieuwe Nutsvoorziening inclusief de aangesloten klein- en grootverbruikers worden gezien als één inrichting en aangeslagen op de feitelijke emissies. Beide stelsels (i en ii) passen goed in de trend van afnemende overheidsbemoeienis met de praktische uitvoering. Bovendien bieden ze tegenwicht aan de toenemende private machtsconcentratie die optreedt bij de huidige marktregulering. Het heffingsalternatief (i) is binnen Europese context wel de minder veilige oplossing. Wegens de heffing blijft de overheid eindverantwoordelijk en is de kans groot dat de Europese richtlijnen voor speciale sectoren moeten worden gevolgd. Dat betekent dat alsnog periodiek moet worden aanbesteed en concessie moet worden verleend. Dit staat echter op gespannen voet met het gemeenschappelijke karakter van de voorzieningen in de Nieuwe Pagina 145

Pagina 147

Voor vakbladen, online kranten en weekbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw vaktijdschriften.

303 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication