92 – op extra duurzaamheid gerichte – investeringen in de grondexploitatie in te brengen, waarmee de voorfinanciering makkelijker wordt en de rentelasten lager worden. Vroegtijdige dekking van voorfinanciering dient met name de innovatie en vrije toetreding. De gemeente kan budgetneutraal kosten maken om reële mogelijkheden te verkennen, en ook minder kapitaalkrachtige nieuwkomers op de Nieuwe Nutsmarkt kunnen hun financiering makkelijker rondkrijgen. Nieuwe Nutsvoorzieningen hebben alleen kans van slagen wanneer gemeente, andere overheden en marktpartijen eensgezind optreden. Belangrijke motieven om tot die eensgezindheid te komen liggen in de milieu- en consumentenbescherming. In toenemende mate zijn het de Europese Commissie en het Europese Hof die hier de spelregels bepalen. Dit noopt de gemeente om vroegtijdig en proactief te werk te gaan. Daarbij kan ze een initiërende en katalyserende rol spelen bij de totstandkoming van duurzame nutsvoorzieningen. Zodra de ontwikkeling daarvan “concurrentieel” is geworden, speelt de tucht van Europa. marktpartijen hebben dan voorrang en de gemeentelijke invloed is beperkt tot vastomlijnde bevoegdheden. Naast richtlijnen en restricties biedt Europa ook kansen. Energie, milieu en de gemeentelijke autonomie staan hoog op de Europese agenda. Het Nieuwe Nutsconcept “Zonneterp” (zie hoofdstuk 3) geniet daarbij enige Europese belangstelling (van Commissie en Parlement).108 Brussel trekt “duurzame energie” naar zich toe. Het wordt een “Europese markt” en de komende jaren zullen de spelregels ervoor worden bepaald. De eerste Nieuwe Nutszones zouden hierbij een Europese casus kunnen zijn; dit inclusief Europese subsidies. Europese mededingingsregels gaan over “grensoverschrijdende handel” en “interne markt”. Niet over lokale aangelegenheden. Een energiesysteem dat zich primair oriënteert op lokale duurzame hulpbronnen (zon, wind en grondwater) is vanuit zijn aard lokaal, en niet Europees. Door hier een beroep op te doen, kunnen de Europese mededingingsregels mogelijk buiten toepassing worden gelaten. Dit geldt welhaast zeker voor de zonnewarmte geoogst in de gesloten kas. Gebruik van deze warmte is vanwege diens aard zeer plaatsgebonden: de warmte is buiten de directe omgeving van de kas nauwelijks te verplaatsen of verhandelen. Met gezond verstand vallen oogst, opslag en gebruik van deze warmte niet als “Europese markt” te zien. De techniek is echter wel van Europees belang en verdient dan ook brede steun. Staatssteun en de gemeente 108 In een studie voor het Committee on the Environment, Public Health and Food Safety van het Europees Parlement werd de Zonneterp opgevoerd als een van de zes emerging environmental technologies (Policy Department, Economic and Scientific Policy; Environment and Innovation, New environmental concepts and technologies and their implications for shaping future EU environmental policies, p. 33-36). 109 Het gaat alleen over steun die het handelsverkeer tussen de lidstaten ongunstig beïnvloedt. In praktijk heeft de commissie echter vastgesteld dat hiervan nagenoeg altijd sprake is. Ze heeft daarbij een drempel ingesteld van thans 200.000 euro per drie belastingjaren. In het verdrag van de Europese Gemeenschap worden steunmaatregelen van de lidstaten “onverenigbaar met de gemeenschappelijke markt” verklaard (art. 87 lid 1 EG).109 Hierop is een aanmeldplicht geconstrueerd onder centrale autoriteit van de Europese Commissie. Staatssteun komt er kort gezegd op neer dat marktpartijen niet selectief mogen worden bevoordeeld met staatsmiddelen. Openbare aanbesteding is te zien als uitvloeisel van het staatssteunleerstuk. Het is een middel om aannemelijk te maken dat geen sprake van steunverlening is geweest, doch van objectieve marktomstandigheden. Pagina 101

Pagina 103

Voor uitgaves, online studiegidsen en lesmateriaal zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw sportbladen.

303 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication